SALAM MAAL HUJRAH DAN SELAMAT TAHUN BARU

Moga tahun baru ni kita semua diberi peluang mengecap kesihatan yang baik dan dimurahkan rezeki serta dipanjangkan usia dalam iman dan keberkatan...

Anugerah EMAS (GOLD) di Ekspo Reka Cipta, Inovasi dan Reka Bentuk (Invention, Innovation And Design Exposition) - IIDEX

Alhamdulilah kedua-dua projek inovasi yang saya sertai mendapat anugerah dalam IIDEX2016 daripada sejumlah 745 penyertaan keseluruhannya.

Awards at British Invention Show 2009

The British Invention Show, is the largest innovation and technology expo in Britain. UiTM submitted 8 entries of which all won medals.

Fasilitator Terbaik

Fasilitator Terbaik kali kedua berturut-turut. Sebenarnya kejayaaan ini adalah kejayaan anda semua.

Konvensyen ICC Kebangsaan

Naib Johan Sektor Awam, 10 Kumpulan Terbaik Sektor Awam, Anugerah Emas 3 Bintang Konvensyen ICC Kebangsaan

Pingat Emas Dalam Malaysia Technology Expo ( MTE)

Menerima anugerah Pingat Emas dalam Malaysia Technology Expo ( MTE) 2009 yang telah diadakan pada 19 hingga 21 Februari 2009 di PWTC, Kuala Lumpur. Pelbagai hasil penyelidikan telah dipamerkan oleh 460 peserta/ kumpulan daripada pelbagai IPTA, badan swasta, MRSM dan lain-lain organisasi.

Wednesday, August 29, 2012

New list of Open Access Journals in UiTM Library website

EconBiz search integration to UiTM Library website

http://library.uitm.edu.my/v1/facilities-a-services/serial-services/193.html

EconBiz Open http://open.econbiz.de/

EconBiz Open finds open access material in business and economics.
EconBizOpen offers free content. It is the open access portal of EconBiz and contains about 1 million free online full texts for economics, business studies and related fields in social sciences. It includes data from RePEc and other huge databases.

EconBiz is a joint project of the:
 
German National Library of Economics (ZBW) and the University and City Library of Cologne (USB Köln).

EconBiz - Free Search Engine for Economics and Business Studies with new Features and new Design
EconBiz Open comprises:
Find more information on the use of EconBiz Open in
PowerPoint | PDF introduction (short)
PowerPoint | PDF introduction (long)
The EconBiz news section and the EconBiz newsletter keep you up-to-date on these and other new developments.
Legal Notice

EconBiz Open cooperate with UiTM - Universiti Teknologi MARA in Malaysia and other international partners.
EconBiz: search integration
Benefits:
+ direct integration to UiTM website (using iframe)
+ no programming and maintenance work by UiTM
+ automatic adaptation of changes
EconBiz search iframe to integrate EconBiz search to website
http://open.econbiz.de/en/abouteconbizopen/integrate-search-in-your-website/
EconBiz Open Logo

Save your personal Bookmark Lists - Register for EconBiz


This allows you to create permanent bookmark lists and save the search history in EconBiz.

EconBiz Mobile:The app for economics
Now for iPad, iPhone and Android
http://www.econbiz.de/en/econbiz-to-go/

Download the free EconBiz Android app from the Android Market. In addition to the apps for iPad and iPhone we now also offer an app for Android phones.
Support:
The EconBiz news section and the EconBiz newsletter keep you up-to-date on these and other new developments.

Wednesday, August 22, 2012

SELAMAT TINGGAL RAMADHAN , SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI & MAAF ZAHIR BATIN





Assalamualaikum,  di sini saya ingin mengucapkan selamat tinggal kepada ramadhan

Natijah puasa adalah sungguh besar tapak pengukuhannya kerana penghasilan daripada tuaian bulan Ramadhan akan digunapakai sepanjang 11 bulan yang lain. Bekalan itu mestilah kukuh dan selamat kerana ia bakal disimpan dalam tempoh yang lama sehingga menemui Ramadahan semula untuk dicas.


Ramadhan

Tuaian itu adalah Taqwa. Orang Mukmin yang berpuasa akan menemui Taqwa jika dia benar-benar berpuasa. Taqwa itu takut dan berhati-hati. Lalu puasa itu menghasilkan takut (kepada Pencipta), puasa juga menghasilkan sifat berhati-hati (terhadap dosa). Kalaulah kedua sifat itu bisa didakap semasa keberadaan Ramadhan, maka puasa kita adalah Taqwa yang sejati.



Jangan ucapkan selamat tinggal kepada Ramadhan dengan air mata yang menipu, tetapi katakan padanya 'bahawa panjang umur kitakan bertemu semula'. Jangan jemu untuk duduk di dalam taman Ramadhan kerana disuruh berlapar dan dahaga, kerana lapar itu suatu nikmat dan ganjaran.Ramadhan bukanlah tetamu walaupun 'dialah' yang datang dan pergi, tetapi kitalah yang menjadi tetamunya kerana dijemput bersinggah ke dalamnya. Kita diberi peluang mengutip isinya yang sebanyak-banyaknya. Mereka yang bijak pandai adalah yang menggunakan peluang sebaiknya kerana Ramadhan yang datang belum tentu datang lagi kepadanya.





Koleksi_kad_raya

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI & MAAF ZAHIR BATIN kepada semua ahli keluarga  di mana jua berada.  Sanak saudara serta rakan2 sekalian seterusnya semua umat islam di muka bumi ini semoga berjumpa lagi ramadhan pada tahun yang akan datang.*amin








Monday, August 13, 2012

SUMBANGAN IKHLAS UNTUK PROGRAM CSR:TAUTAN KASIH RUMAH PENYAYANG BESTARI

Program-csr-rumahpenyang-final
PPUiTM  akan mengadakan Program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) di Rumah Penyayang Bestari (Anak Yatim/Miskin) Kg. Sg. Buaya Banting pada:

Tarikh : 22 September 2012 (Sabtu)
Masa  : 08:00 pagi hingga 02:00 petang

Antara aktiviti yang terlibat adalah
•    Gotong Royong / Menaik Pusat Sumber (Perpustakaan)
•    Penyerahan Sumbangan
•    Riang Ria “Kenny Rogers”

Sehubungan  itu, PPUiTM mempelawa semua Ahli Persatuan yang sudi untuk memberi sumbangan ikhlas dan sedekah amal jariah (berupa wang tunai/bahan kering makanan/buku-buku rujukan sekolah/peralatan sekolah/pakaian baru/terpakai dan sebagainya) bagi menjayakan program ini.

Justeru,  segala  Sumbangan / Tajaan akan diberi Pengecualian Cukai dari Lembaga Hasil Dalam Negeri, no rujukan: LHDN-01/35/42/51/179-6-4889.  Sumbangan/Tajaan hendaklah disampaikan kepada:

Sumbangan Kewangan
No. Akaun: 105140000894 (Affin Bank), Persatuan Pentadbir ITM

Sumbangan Produk
Alamat:
Pejabat Pengurusan Kediaman Cemara & Akasia,
INTEC, Jalan Pinang Raja 18/2,Seksyen 18, 40200 Shah Alam
Untuk Perhatian:  Encik Abdul Rani Hashim
Tel / HP : 03-5548 2459 / 019- 2869271

TIDAK LEWAT daripada 17 September 2012

Segala sumbangan ikhlas yang diberikan amatlah dihargai dan semoga mendapat ganjaran daripada-Nya, Insya’Allah.  Terima kasih.Persatuan Pentadbir UiTM
http://ppuitm.uitm.edu.my/

http://www.facebook.com/pages/Rumah-Penyayang-Bestari-Banting-Selangor/208246729219989

Sunday, August 12, 2012

FENOMENA OKULTASI PLANET MUSYTARI : "Trafik Jem" Langit Subuh Sebelah Timur




Masyarakat Malaysia berpeluang untuk menyaksikan Okultasi Planet Musytari pada 12 Ogos ini bermula dari jam 2.20 pagi hingga 3.20 pagi. Kali terakhir fenomena ini berlaku adalah pada 23 Februari 2009 yang lalu.
Apa yang akan berlaku adalah, kita akan dapat melihat planet Musytari dilindungi oleh Bulan selama lebih kurang satu jam (bergantung kepada lokasi). Untuk makluman, Bulan pada malam tersebut berada di dalam fasa Sabit Tua (Waning Crescent).

Fenomena ini boleh disaksikan di seluruh Malaysia, namun setiap lokasi akan berlaku pada waktu yang sedikit berbeza. Masyarakat di Sabah dan Sarawak bertuah kerana berpeluang untuk menyaksikan keseluruhan proses fenomena. Di Semenanjung pula, kebanyakan tempat hanya dapat menyaksikan proses akhir fenomena ini sahaja. Orang ramai boleh melihat fenomena ini hanya dengan menggunakan mata kasar tanpa memerlukan sebarang peralatan khas.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai fenomena ini, sila layari Portal Pendidikan Sains Angkasa http://www.astronomi.angkasa.gov.my  atau hubungi Planetarium Negara di talian 03-2273 4303 / 4301.


Jupiter-occultation


Planet Musytari akan dilindungi oleh Bulan selama lebih kurang satu jam pada pagi 12 Ogos 2012 ini.
Pada pagi 12 Ogos 2012 ini, masyarakat Malaysia dan sekitarnya akan berpeluang untuk menyaksikan Okultasi Planet Musytari bermula dari jam 2.20 pagi hingga 3.20 pagi. Kali terakhir fenomena ini berlaku adalah pada 23 Februari 2009 yang lalu.
Apa yang berlaku ialah planet Musytari akan ‘hilang’ buat beberapa seketika, dan ‘muncul’ kembali selepas itu. Kita akan dapat melihat planet Musytari dilindungi oleh Bulan selama lebih kurang satu jam (bergantung kepada lokasi). Kejadian ini boleh diibaratkan seperti mini-gerhana. Ketika fenomena ini berlaku, Bulan pada ketika itu berada di dalam fasa Bulan Sabit Tua (Waning Crescent).
Shah-jupitermoon-detail

Foto di atas menunjukkan proses berlakunya okultasi Musytari oleh Bulan pada 23 Februari 2009. Kredit : Shah's Astrophotos/Falakonline.net.
Fenomena ini boleh disaksikan di seluruh Malaysia.  Namun setiap lokasi yang akan mengalami fenomena ini pada waktu yang sedikit berbeza. Masyarakat di Sabah dan Sarawak bertuah kerana berpeluang untuk menyaksikan keseluruhan proses fenomena ini.
Di Semenanjung Malaysia pula, kebanyakan tempat hanya dapat menyaksikan proses akhir fenomena ini sahaja. Bagi anda yang berada di sekitar pantai timur pula, seperti Kelatan, Terengganu, Pahang, Johor, anda mungkin berpeluang melihat Musytari dan Bulan terbit bersama sekitar jam 2.17 pagi. Orang ramai boleh melihat fenomena ini hanya dengan menggunakan mata kasar tanpa memerlukan sebarang peralatan khas.
Untuk maklumat lanjut mengenai fenomena ini, sila layari laman sesawang http://www.falak-online.net/portalfalak/

Jupiter-moon-conjunction-12aug2012-fo-small


Cuba tengok arah Timur, lebih kurang 15 minit selepas Subuh. Guna mata je.
Kali ni, banyak betul benda nak tengok! So kita start slow-slow..
Pandukan arahan di bawah dengan gambarajah yang telah disediakan. 
1.Tulisan Putih menunjukkan nama bintang, planet dan bulan. 
2.Tulisan Coklat serta garisan-garisan yang membentuk bulatan tu, menunjukkan kawasan Buruj-buruj tumpuan pagi ni.
3. Garisan Purple, menunjukkan Arah pandangan yang kita harus ikut (refer kepada arahan di bawah nanti)

Jom kita mula!
Mula pada BULAN.
Dari BULAN, naik ke ATAS (tengok arrow warna purple). Kita akan bertemu dengan MUSYTARI.
Kemudian, kalau dari MUSYTARI, kita sambung ke ATAS lagi, senget sikit ke KIRI, kita bertemu dengan Gugusan bintang SEVEN SISTERS (ingat lagi kan kat depa?)
Dari MUSYTARI, ke KANAN SIKIT darinya, akan nampak sebiji bintang terang warna merah, itu ialah ALDEBARAN.
Semua depa di atas ni , berada dalam buruj TAURUS.
OK, sekarang kembali ke BULAN.
Dari BULAN, arahkan pandangan ke KIRInya. Kita akan jumpa dengan sebuah bintang terang warna putih-putih sikit. Itu ialah bintang CAPELLA. Kawasan tu ialah kawasan buruj bernama AURIGA.
Kembali ke BULAN.
Dari BULAN, arah pandangan anda ke BAWAH sikit. Akan bertemu dengan planet ZUHRAH. Memang tak akan miss, padal Zuhrah-lah yang paling terang di situ (selain Bulan lah).
Dari ZUHRAH, turun ke arah KIRI BAWAH (lower left). Kita akan jumpa 2 buah bintang yang sama terang. Itulah bintang CASTOR (yang sebelah kiri) dan POLLUX (yang kanan). Depa berdua ni dok dalam buruj GEMINI.
Kembali ke BULAN.
Dari BULAN, pandang ke arah KANAN nya. Kita akan jumpa dengan buruj ORION. Semua orang kenal buruj ni, pasal susunan nya cantik. Dan ada 3 deretan bintang sama terang di tengah-tengahnya.
Sementara di ORION ni, jangan lupa tengok bintang BETELGEUSE yang berwarna merah garang pada PENJURU KIRI BAWAH, dan bintang RIGEL, berwarna putih di PENJURU KANAN ATAS.
Dari ORION juga, dan pandang arah deretan 3 bintang di tengah-tengah dia tu, buat garisan dan unjurkan ke KANAN BAWAH… kita akan bertemu dengan bintang paling cerah di langit, iaitu SIRIUS. Sirius ni dok dalam sebuah buruj bernama CANIS MAJOR.

Akhirnya dapatlah kita lihat seperti ini menggunakan camera amatur oleh kawan kita
Iedasyakillayusof

Ini je yang mampu di ambil mgunakan kamera hp...kalau guna dslr mmg jelas kan....=')
takpe...dah gune mata anugerah Allah dan dah simpan dalam ingatan yang juga anugerahNya yang tak ternilai.

~ yang belah ats tu planet Musytari, tengah tu BULAN, yang bawah tu planet ZUHRAH...kalau ikut mata kasar, Zuhrah tu nampak sgt jelas sbb paling dekat dengan bumi, walaupun hakikatnya Musytari planet terbesar. kat sekelingnya ni tadi ade banyak bintang bintang (buruj) tapi kamera hp tak berjaya mencerapnya. >< ~






Tuesday, August 07, 2012

Salam Hari Nuzul Al-Qur’an

2012nuzulal-quran
Tanggal 17 Ramadhan merupakan satu tarikh yang selalu diperingati oleh umat Islam. Pada tarikh inilah masjid-masjid dipenuhi dengan ceramah dan media massa terutamanya televisyen tidak akan terlepas menyiarkan rancangan atau kuliah sempena memperingati Nuzul (penurunan) Al-Qur’an. Majlis Tilawah Al-Qur’an juga tidak pernah ketinggalan diadakan bersempena meraikan bulan yang penuh keberkatan ini. Ratusan ribu dibelanjakan setiap tahun semata-mata untuk memperdengarkan bacaan Al-Qur’an oleh peserta-peserta yang bersaing merebut gelaran Qari atau Qari’ah. Pendek kata, pelbagai program tak putus diadakan sempena menyambut tarikh penurunan Al-Qur’an ini. Bagi kebanyakan individu pula, pada bulan inilah mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk menghabiskan bacaan 30 juzuk Al-Qur’an sebagai satu kelaziman.

Peristiwa Nuzul Al-Quran merupakan peristiwa turunnya ayat al-Qur'an yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini. Peristiwa Nuzul Al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. ketika baginda sedang beribadat di Gua Hira, bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M. Perkataan "Nuzul" bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa Al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.

Seperti yang di ketahui, Ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui perantaraan Malaikat Jibril ialah lima ayat pertama daripada Surah Al-Alaq.

Memang benar bahawa setiap Muslim sepatutnya memperingati tarikh penurunan Al-Qur’an. Al-Qur’an merupakan sebuah kitab yang diturunkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala kepada Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam untuk disampaikan kepada umat manusia. Al-Qur’an adalah petunjuk (huda) dan pembeza (furqân). Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

“Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusiadan penjelasan mengenai petunjuk itu serta pembeza (antara yang haq dan yang bathil)”  [TMQ al-Baqarah (2):185].

Seperti penjelasan Imam al-Qurthubi, ayat ini menjelaskan bahawa Allah menurunkan Al-Quran untuk menjadi petunjuk dan penjelasan bagi umat manusia; menjelaskan kepada mereka yang halal dan haram, berbagai peringatan dan hukum-hakam, serta pembeza antara yang haq dan yang batil. Al-Qur’an adalah huda (petunjuk), artinya AlQur’anlah yang seharusnya memandu dan memimpin kehidupan umat manusia. Al-Qur’an telah menjelaskan perbuatan  apa yang wajib dilakukan, mana  yang sebaiknya dilakukan, mana yang boleh dilakukan, mana yang sebaiknya ditinggalkan dan mana yang wajib ditinggalkan. Al-Qur’an juga menjelaskan apa yang boleh diambil dan apa yang tidak. Al-Qur’an adalah furqân (pembeza), artinya menjadi piawai yang menentukan mana yang haq dan mana yang batil. Oleh kerana itu, al-haq (kebenaran) adalah apa saja yang dinyatakan benar oleh Al-Qur’an dan al-bâthil (kebatilan) adalah apa saja yang dinyatakan batil oleh Al-Qur’an. Yang dituntut dari kita hanyalah menjadikan Al-Qur’an sebagai petunjuk yang memandu dan memimpin kehidupan kita; sebagai sumber hukum yang wajib kita ambil dan kita terapkan; juga sebagai sumber penyelesaian bagi seluruh masalah kehidupan kita.

KESIMPULAN

Sama-samalah kita menghayati apa itu Al-quran dan ayat2 yang terkandung di dalamnya..  Jadikan peristiwa Nuzul-alquran  ini suatu peristiwa besar yang penuh bermakna dan hikmah. kita seharusnya melihat al-quran itu sebagai kitab induk panduan ilmu pengetahuan untuk memajukan manusia seluruhnya.umat islam juga perlu mempertingkatkan amal ibadah terutamanya mengejar anugerah Allah yang tidak terhingga kepada umat Islam  akhir zaman. Beribadah di 10 akhir Ramadhan memberikan kita peluang keemasan ganjalan pahala seolah-olah beridadah sepanjang hidup kita iaitu 1000 bulan. Mari lah sama2 kita menambahkan harta akhirat. semoga diberkati olehNya... Amin...

2012salamnuzulal-quran

 

Thursday, August 02, 2012

Perkhidmatan Sumber Media & Kemudahan Learning Commons @ PTAR


Sukacita dimaklumkan Perpustakaan Tun Abdul Razak (PTAR) telah menyediakan Perkhidmatan Sumber Media & Kemudahan Learning Commons untuk warga kampus UiTM. Sehubungan itu, kami mengalu-alukan kehadiran YBhg. Dato’/Datin Paduka/Prof/Prof. Madya/Tuan/Puan ke PTAR untuk menggunakan perkhidmatan dan kemudahan yang telah disediakan.


Bersama-sama ini disertakan video sebagai rujukan dan makluman YBhg. Dato’/Datin Paduka/Prof/Prof. Madya/Tuan/Puan.


Koleksi_Media_&_Perkhidmatan_Learning_Commons_PTAR.wmv Watch on Posterous
 
Sebarang pertanyaan mengenai Koleksi Sumber Media & Kemudahan Learning Commons, sila hubungi Puan Hani Liza Hj. Norfin, Pustakawan (tel: 5544 3765) / Cik Fadzilah Mohd. Ali, Pembantu Perpustakaan (tel: 5544 3233) atau Kaunter Learning Commons (tel: 5544 3233). 

https://perpustakaanuitm.jux.com/250991

Contact Me

Snap & Read with QRCODE Reader

http://zxing.appspot.com/generator/