SALAM MAAL HUJRAH DAN SELAMAT TAHUN BARU

Moga tahun baru ni kita semua diberi peluang mengecap kesihatan yang baik dan dimurahkan rezeki serta dipanjangkan usia dalam iman dan keberkatan...

Anugerah EMAS (GOLD) di Ekspo Reka Cipta, Inovasi dan Reka Bentuk (Invention, Innovation And Design Exposition) - IIDEX

Alhamdulilah kedua-dua projek inovasi yang saya sertai mendapat anugerah dalam IIDEX2016 daripada sejumlah 745 penyertaan keseluruhannya.

Awards at British Invention Show 2009

The British Invention Show, is the largest innovation and technology expo in Britain. UiTM submitted 8 entries of which all won medals.

Fasilitator Terbaik

Fasilitator Terbaik kali kedua berturut-turut. Sebenarnya kejayaaan ini adalah kejayaan anda semua.

Konvensyen ICC Kebangsaan

Naib Johan Sektor Awam, 10 Kumpulan Terbaik Sektor Awam, Anugerah Emas 3 Bintang Konvensyen ICC Kebangsaan

Pingat Emas Dalam Malaysia Technology Expo ( MTE)

Menerima anugerah Pingat Emas dalam Malaysia Technology Expo ( MTE) 2009 yang telah diadakan pada 19 hingga 21 Februari 2009 di PWTC, Kuala Lumpur. Pelbagai hasil penyelidikan telah dipamerkan oleh 460 peserta/ kumpulan daripada pelbagai IPTA, badan swasta, MRSM dan lain-lain organisasi.

Monday, February 28, 2011

Utamakan penyelenggaraan elak musibah





Penyelenggaraan secara berkala amat penting untuk memastikan bangunan sekolah dan kuarters kediaman guru sentiasa selamat untuk diduduki.

Lazimnya, aspek penyelenggaraan dan baik pulih hanya dilakukan apabila pentadbir sekolah atau penghuni kuarters mengesan kerosakan fizikal yang mencolok mata seperti pintu atau tingkap pecah, tandas tersumbat dan rekahan pada bangunan.

Malangnya ada juga kerosakan yang terbiar tidak diselenggara walaupun kerosakan telah dilaporkan. Salah siapa?

Menuding jari memang mudah tetapi sebaiknya adalah mencari jalan penyelesaian untuk keselamatan dan keselesaan bersama.

Sebagai contoh, tangki air bocor atau lantai marmar pecah di kuarters guru tidak dibaik pulih kerana berlaku tarik-tali antara penghuni dan pemilik premis.

Kedua-dua pihak tidak mahu bertanggungjawab untuk memperbaikinya. Sepatutnya Kementerian Pelajaran selaku pemilik perlu bertanggungjawab dengan mengarahkan kontraktor yang diberi tender membina bangunan itu untuk membaiki segala kerosakan sekiranya ia masih dalam tempoh jaminan.

Jika tempoh itu telah tamat, maka satu mekanisme lain perlu dilaksanakan. Apa pun penghuni kuarters iaitu guru tidak boleh dibebankan untuk membaikinya kerana mereka adalah penyewa. Secara teknikalnya, mereka membayar sewa melalui potongan elaun perumahan dan sebahagian daripada elaun COLA.

Selain itu, aspek penyelenggaraan yang lebih penting dan perlu diberi perhatian ialah pendawaian wayar elektrik dan kawalan serangga perosak.

Mengikut piawaian standard antarabangsa, pendawaian dalam bangunan yang melebihi 15 tahun perlu diperiksa atau dibuat semula.

Hal ini kerana ia berisiko tinggi untuk berlaku lintar pintas yang boleh mengakibatkan kebakaran. Pastinya bila ini terjadi, nasi sudah menjadi bubur.

Begitu juga dalam bab mengawal ancaman serangga perosak khususnya anai-anai. Perkara ini tidak boleh diambil mudah kerana natijahnya parah.

Serangga kecil ini boleh menyebabkan bumbung dan siling runtuh. Bayangkan jika ia berlaku ketika anak-anak kita sedang tekun mengikuti pelajaran di dalam bilik darjah. Aduh, sungguh memilukan!
Sebelum musibah ini berlaku, Kementerian Pelajaran perlu proaktif untuk membuat langkah-langkah pencegahan.

Bagaimanapun, keutamaan harus diberi kepada 600 buah sekolah yang berada dalam keadaan amat daif dan hampir sujud ke bumi seperti yang didedahkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Sarawak, baru-baru ini.

Semua sekolah ini telah dalam pengetahuan Kementerian Pelajaran dan tindakan untuk membaik pulih atau membina semula sedang dirancang serta akan segera dilaksanakan termasuk dengan menggunakan pembiayaan pihak swasta jika perlu.

Apa yang membimbangkan adalah keadaan di sekolah-sekolah lain yang telah berusia lebih 15 tahun. Walaupun nampak kukuh fizikalnya, dikhuatiri tanpa penyelenggaraan yang sempurna akan menyebabkan kejadian tidak diingini.

Kebimbangan ini berasas. Sedikit masa dahulu, ada bangunan makmal komputer sekolah runtuh sebelum sempat digunakan.

Malah baru-baru ini, dilaporkan ada sekolah baru yang dibina melibatkan kos jutaan ringgit dan belum pun satu dekad usianya telah berlaku keretakan pada struktur bangunannya.

Keadaan ini amat mendukacitakan dan perlu perhatian serius. Sewajarnya satu kajian dibuat agar penambahbaikan dapat dilakukan untuk pembinaan sekolah dan kuarters guru dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh.

Dalam konteks ini, Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi menyarankan supaya bangunan sekolah dibuat secara lebih teliti dengan mengutamakan ciri-ciri keselamatan bagi mengelak berlakunya masalah seperti retakan kepada struktur bangunan.


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0228&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pendidikan&pg=pe_01.htm




Isu telefon bimbit, penjelasan KPM



ARKIB : 28/02/2011



KEMENTERIAN Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada laporan akhbar dalam laporan khas akhbar Utusan Malaysia bertarikh 21 Februari 2011 - Pelajar bebas guna telefon bimbit.

Keputusan KPM menerusi Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/2009 bertarikh 25 Mac 2009 berkaitan Penguatkuasaan Larangan Membawa Dan Mengguna Telefon Bimbit Oleh Murid Di Sekolah adalah bertujuan untuk mendidik murid agar dapat menggunakan telefon bimbit mereka dengan cara yang betul dan larangan ini hanya berkuat kuasa dalam kawasan sekolah.

Ini disebabkan penggunaan telefon bimbit di sekolah didapati telah mengganggu kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran mereka. Selain itu, ia juga telah mendatangkan pelbagai masalah disiplin seperti kecurian, pergaduhan serta penyebaran bahan-bahan maklumat yang boleh mempengaruhi perlakuan yang negatif dalam kalangan murid sekolah.

Prinsip terhadap larangan ini sebenarnya adalah untuk mendidik. KPM berpandangan penggunaan sesuatu ciptaan peralatan komunikasi yang canggih untuk manfaat anak-anak murid harus digalakkan, tetapi mesti dilakukan dalam konteks kawalan, bimbingan, pemantauan serta didikan yang betul.
Dalam masa yang sama, KPM juga tidak boleh berkompromi terhadap sesuatu yang boleh mengganggu kelancaran proses pembelajaran murid-murid di sekolah serta kesan terhadap perlakuan negatif seperti yang disebutkan.

Isu penguatkuasaan larangan ini sebenarnya banyak berkaitan dengan sikap kedegilan murid, rungutan sesetengah ibu bapa serta penguatkuasaan yang banyak menimbulkan isu dan masalah kepada pengurusan sekolah. Sungguh pun KPM bertegas dalam hal penguatkuasaan ini, namun langkah-langkah seperti yang ditetapkan menerusi pekeliling tersebut perlu dipatuhi oleh pihak sekolah iaitu;

1. Peraturan larangan penggunaan telefon bimbit oleh murid di sekolah hendaklah dimaklumkan kepada semua ibu bapa murid.

2. Pihak sekolah hendaklah memaklumkan dan memberi kefahaman kepada ibu bapa perkara berkaitan larangan ini menerusi mesyuarat PIBG dan mesyuarat permuafakatan peringkat sekolah.

3. Jika sekiranya ada murid yang melanggar peraturan ini, maka pihak sekolah boleh mengambil dan menyimpan telefon bimbit murid berkenaan.

4. Semua telefon bimbit yang diambil oleh pihak sekolah akan direkodkan dan disimpan di tempat yang selamat oleh pihak sekolah.

5. Ibu bapa murid yang terlibat akan dimaklumkan dengan segera, sebaik-baiknya pada hari yang sama, akan tindakan yang telah diambil terhadap anak mereka.

6. Ibu bapa juga hendaklah dimaklumkan bahawa mereka boleh menuntut semula telefon bimbit anak mereka daripada simpanan pihak sekolah.

7. Dalam kes-kes kecemasan, murid-murid hendaklah mengguna kemudahan-kemudahan telefon yang disediakan oleh sekolah.

Membawa dan menggunakan telefon bimbit di sekolah dan asrama sekolah oleh murid-murid adalah merupakan satu kesalahan disiplin. Mereka yang melanggar peraturan ini boleh diambil tindakan disiplin dengan mengenakan hukuman;

Kesalahan Kali Pertama: Diberi Amaran (murid dan ibu bapa perlu menandatangani Surat Aku Janji tidak mengulangi lagi perbuatan tersebut).

Kesalahan Kali Kedua:
Dilarang menggunakan kemudahan di sekolah atau asrama atau mengambil bahagian dalam program atau aktiviti sekolah untuk suatu tempoh tertentu.

Seperti mana yang disebutkan tadi, apa yang penting dalam hal ini adalah mendidik anak-anak kita agar lebih bertanggungjawab dalam menggunakan telefon bimbit mereka.

UNIT KOMUNIKASI KORPORAT,
Kementerian Pelajaran Malaysia.
Sumber : 
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0228&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_02.htm

Saturday, February 26, 2011

Kanak-kanak lebih tahu menghargai buku - LAPORAN KHAS


KUALA LUMPUR 25 Feb. - Kajian terhadap tabiat membaca di kalangan pengguna perpustakaan desa mendapati, kanak-kanak lebih menghargai buku apabila mereka merupakan golongan teramai mengunjunginya.

Soal selidik ke atas 800 pengguna perpustakaan desa di seluruh negara oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) menunjukkan, responden 10 hingga 12 tahun tertinggi iaitu 263 orang atau 33 peratus.
Ini diikuti responden 13 hingga 19 tahun iaitu 254 orang (31.7 peratus), 20 hingga 40 tahun (25.7 peratus), 41 hingga 50 tahun (7.6 peratus) dan 16 responden, 51 tahun ke atas.

Responden paling ramai pula kaum Melayu iaitu 96 peratus (768 orang) diikuti Cina, 2.6 peratus (21 orang), India, 1.1 peratus (sembilan orang) dan lain-lain (tiga orang).

Sebanyak 97 peratus atau 773 orang responden suka membaca manakala tiga peratus tidak suka membaca.
Terdapat empat tujuan utama membaca iaitu menambah ilmu (34.3 peratus), mengisi masa lapang (26.6 peratus), tujuan pembelajaran (19.6 peratus) dan mendapatkan keseronokan (15.7 peratus).
Hanya 51 orang yang memilih membaca untuk tujuan pekerjaan.

Seramai 699 (70 peratus) responden memilih bahan bacaan bercetak seperti buku dan majalah sebagai bacaan digemari, 225 orang (22 peratus) memilih bacaan dalam talian.

Walaupun kajian ini meliputi ahli perpustakaan desa namun terdapat kelompok responden yang mengakui tidak suka membaca (27 orang).

Antara alasan atau faktor diberi ialah tiada masa lapang (lima orang) dan lebih berminat kepada aktiviti lain (22 orang).

Perlu dinyatakan, keahlian perpustakaan desa di seluruh negara ketika ini adalah kira-kira 1.3 juta orang.

Susah senang menjadi pustakawan desa -LAPORAN KHAS

Susah senang menjadi pustakawan desa
TAPAH 25 Feb. - Lebih lima tahun lalu, Kampung Chang Baru, Bidor dekat sini seperti juga kebanyakan perkampungan Orang Asli lain, buku agak asing bagi mereka.


Namun, atas usaha dua anak jati kampung itu, Azmi Esan, 34, dan Tina Yusop, 32, buku kini sebahagian daripada kehidupan harian penduduk kampung tersebut.

Azmi, Penolong Pegawai Perpustakaan Desa Kampung Chang Baru manakala Tina pembantu perpustakaan di kampung yang sama.


Hakikatnya, bukan mudah menjadikan harapan suatu realiti. Begitu yang dilalui oleh kedua-dua sahabat ini. Tanpa semangat dan minat, harapan akan tinggal harapan.


Tergolong antara segelintir anak Orang Asli yang pernah melanjutkan pelajaran ke universiti, kedua-duanya sedar ilmu mampu mengubah masa depan penduduk.

Peluang wartawan Utusan Malaysia mengikuti mereka menjalankan tugas baru-baru ini, memberi kesempatan melihat lebih dekat sikap dan pendekatan digunakan.


Hujan renyai petang itu tidak sedikit pun menghalang Azmi dan Tina menjalankan tugas.

Sambil menggalas beg kain yang sarat berisi buku, mereka berjalan kaki mengelilingi kampung.

"Buku ma hek en harik adei? (Bawa buku apa hari ini?)," sapa Rohana Bachaur, 31, sambil dua anaknya yang masih kecil tertunggu-tunggu Azmi mengeluarkan buku-buku dari beg hitamnya.

"Buku masakan. Ada juga buku kesihatan," balas Azmi ringkas lalu terus menghulurkan buku-buku dimaksudkan kepada Rohana yang menanti.

Biasanya, tugas itu dilakukan bergilir-gilir antara Azmi dan Tina memandangkan salah seorang daripada mereka perlu berada di perpustakaan desa sepanjang waktu pejabat.


Sebagai kakitangan perpustakaan desa, Azmi dan Tina sedar peranan mereka amat penting bagi menjayakan perkhidmatan pinjaman buku dari pintu ke pintu yang dilancarkan oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada 2009.

Justeru, setiap hari mereka akan memperuntukkan dua jam iaitu dari pukul 3 hingga 5 petang untuk berkunjung dari rumah ke rumah membawa buku kegemaran penduduk.


"Selain buku, selalunya kami berbual tentang isu-isu semasa yang disiarkan dalam surat khabar," kata Azmi.


Penduduk perkampungan Orang Asli itu hanya 350 orang. Mereka mewakili 60 keluarga yang rata-ratanya saling mengenali.


Azmi dan Tina nampaknya sangat akrab dengan penduduk. Kedudukan dan jarak rumah yang dekat serta radius kampung hanya kira-kira tiga kilometer, memudahkan urusan dengan berjalan kaki.

"Berurusan dengan orang yang kita kenali lebih mudah. Tambahan pula kita sering berkunjung ke rumah mereka," kata Tina


Tina lepasan sijil dalam bidang Linguistik di Universiti Malaya (UM) manakala Azmi pula pemegang Diploma Sains Pertanian, Universiti Putra Malaysia (UPM).

Azmi dan Tina hanya segelintir daripada 2,178 petugas perpustakaan desa yang komited dengan tugas dan tanggungjawab diamanahkan. Bagaimanapun, ada mendung di wajah kedua-duanya ketika memperkatakan tentang masa depan.

"Nasib kami tidak sebaik kakitangan kerajaan lain kerana kami hanya pekerja kontrak. Banyak kemudahan termasuk pinjaman untuk membeli rumah tidak boleh kami lakukan," kata Azmi.


Di seluruh negara, terdapat 1,089 penolong pegawai dan 1,089 pembantu perpustakaan desa yang dipertanggungjawab menjayakan matlamat kewujudan perpustakaan desa termasuk perkhidmatan pinjaman buku rumah ke rumah.

Selain kurang berkeyakinan kerana berstatus kakitangan kontrak, aspek logistik iaitu jarak antara rumah yang terlalu jauh dan terpencil serta soal keselamatan sering dijadikan alasan mengapa sebahagian besar mereka gagal melaksanakan tugas seperti diharapkan. 


sumber :http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0226&pub=Utusan_Malaysia&sec=Laporan_Khas&pg=lk_02.htm

Friday, February 25, 2011

Hanya 30 peratus rakyat guna perpustakaan - LAPORAN KHAS


KUALA LUMPUR 25 Feb. - Hanya 30 peratus rakyat di negara ini menggunakan perpustakaan dan kebanyakannya adalah pelajar, sedangkan kadar celik huruf melebihi 90 peratus.

Petunjuk Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) itu hakikatnya belum lagi menepati kriteria sebenar masyarakat berilmu diinginkan.

Menyedari hakikat itu, kerajaan memperuntukkan RM1.8 juta bagi menjayakan pelbagai kempen membaca terutama di luar bandar termasuk Jelajah Kelab Membaca Sinar Pintar ke perpustakaan desa terpilih di seluruh negara.

Selain itu adalah perkhidmatan pintu ke pintu selain beberapa lagi aktiviti yang berkaitan.
Bagi membangunkan infrastruktur dan perkhidmatan perpustakaan desa sahaja, kerajaan membelanjakan RM150 juta dari 2005 hingga 2007.

Bermula dengan pembinaan 50 perpustakaan desa pada 2007, kini terdapat sebanyak 1,089 buah keseluruhannya. Daripada jumlah itu, 925 buah dibekalkan dengan kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Bagaimanapun, matlamat menerapkan budaya membaca dan melahirkan masyarakat berilmu seolah-olah masih jauh untuk dicapai.

Lihat sahaja di sekeliling kita terutama apabila menggunakan pengangkutan awam atau semasa menunggu seseorang di restoran.

Kebanyakannya hanya membazirkan waktu begitu sahaja dengan 'bermain' telefon bimbit. Jarang sekali melihat mereka membaca buku.

Sama ada disedari atau tidak, hidup kita sentiasa dikawal oleh tabiat. Tabiat membentuk gaya kehidupan individu - positif atau negatif.

Mengulas perkara ini, Felo Amat Utama Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (ISTAC), Dr. Muhammad Uthman El-Muhammady berkata, dalam mengejar kejayaan, individu harus membina dan mengawal tabiat diri.

Katanya, walaupun membaca adalah tabiat yang menjadi asas kecemerlangan hidup seseorang itu, namun ramai di kalangan masyarakat terutama orang Melayu lebih tertarik dengan pelbagai bentuk hiburan.

"Ini tabiat yang perlu kita perbetulkan bagi menggelakkan keadaan lebih mendatangkan kesan negatif kepada pembentukan peribadi dan moral masyarakat," katanya ketika dihubungi di sini, baru-baru ini.

Sumber : 

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0226&pub=Utusan_Malaysia&sec=Laporan_Khas&pg=lk_03.htm

Perpustakaan desa gagal? -LAPORAN KHAS


Perpustakaan desa gagal?

AZMI Esan (tengah) dan Tina Yusop antara pustakawan desa yang masih meneruskan program pinjaman buku dari pintu ke pintu. Kelihatan seorang penduduk, Bahchaur Chu (kiri) memilih buku di Kampung Orang Asli Sungai Odak, Tapah, baru-baru ini.



MENDEPANI senario perkembangan semasa, pembinaan masyarakat berilmu (k-society) amat penting bagi negara menangani pelbagai cabaran globalisasi dan liberalisasi sejagat.
 
Ia berkait rapat dengan langkah membangunkan modal insan berpengetahuan dan kepakaran tinggi dalam pelbagai disiplin ilmu.

Masyarakat berilmu mengikut perspektif Malaysia hendaklah mempunyai dinamika global yang berteraskan jati diri bangsa.

Malangnya, sambutan masyarakat terhadap usaha-usaha ini amat kurang sedangkan perjalanan ke arah tahun 2020 semakin hampir.
Dalam hubungan ini, Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) antara pihak yang berperanan penting menerapkan budaya membaca dan melahirkan masyarakat berilmu.

Malang sekali lagi apabila langkah iaitu mewujudkan perpustakaan desa sebagai usaha drastik ‘mendekatkan buku dan masyarakat kampung’ dilihat hanya ‘sekadar ada’ sahaja.
Laporan khas oleh wartawan, SITI MARIAM MD. ZAIN dan jurugambar, HAFIZH KHOSMAT menyingkap faktor kegagalan ini.

KUALA LUMPUR 25 Feb. – Usaha Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) memperkenalkan perkhidmatan pinjaman buku dari pintu ke pintu bagi meningkatkan budaya membaca di kalangan masyarakat desa tidak mencapai matlamat yang diharapkan.

Siasatan Utusan Malaysia mendapati, daripada 1,089 perpustakaan desa yang beroperasi di seluruh negara, tidak sampai 10 peratus mencapai matlamat yang disasarkan menerusi kempen diperkenalkan tersebut.

Sedangkan peruntukan untuk membina 475 perpustakaan desa sejak 2005 melebihi RM150 juta, itu belum termasuk kos gaji kakitangan iaitu hampir RM24 juta setahun.
Bakinya iaitu 614 perpustakaan desa lagi sebelum itu diletakkan di bawah peruntukan dan kendalian kerajaan negeri masing-masing.

Lebih menghampakan apabila purata nisbah pinjaman buku oleh kira-kira 1.3 juta ahlinya hanya 1:4 setahun berbanding nisbah bacaan buku kebangsaan yang dikeluarkan iaitu 1:8 hingga 12 buku setahun.

Dibandingkan dengan nisbah-nisbah tersebut, Malaysia sebenarnya masih jauh ketinggalan untuk mencapai tahap bacaan rakyat di negara-negara maju seperti ditetapkan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) iaitu 1:20 buah buku setahun.

Melihat perkembangan terbaru ini, Ketua Pengarah PNM, Datuk Raslin Abu Bakar adalah antara individu yang paling kecewa.

“Kita melakukan pelbagai usaha termasuk mengadakan aktiviti melibatkan masyarakat setempat untuk menarik minat mereka mendekati perpustakaan desa.

“Malangnya langkah ini belum lagi memberi kesan yang dikehendaki,” katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Malah beliau kesal langkah menerapkan budaya membaca terutama di kalangan masyarakat luar bandar menerusi kempen dari pintu ke pintu yang diuar-uarkan sebelum ini belum menampakkan kesan terbaik.
“Dalam Konvensyen Perpustakaan Desa di Johor Bahru pada 2009, kita telah menggariskan beberapa resolusi ke arah melahirkan masyarakat membaca termasuk perkhidmatan dari pintu ke pintu. Namun hingga kini matlamat yang kita sasar masih belum dicapai sepenuhnya,” kata beliau.

Antara faktor mengekang pencapaian tersebut ialah pegawai perpustakaan gagal melaksanakan peranan mereka dengan baik.

“Ada beberapa perkara yang sering ditimbulkan apabila membangkitkan isu kegagalan menjayakan perkhidmatan pintu ke pintu.

“Ini termasuklah soal kedudukan pegawai perpustakaan sebagai kakitangan kontrak, aspek keselamatan ketika menjalankan tugas dan elaun pengangkutan.

“Semua isu ini sedang kita perhalusi dan perbincangan juga sedang dijalankan bagi mengatasi segala kekangan yang berlaku,” katanya.

Mengulas lanjut, katanya, di sebalik kegagalan matlamat sebahagian besar perpustakaan desa tersebut, tidak dinafikan masih ada yang berjaya.

“Bukan semua perpustakaan desa gagal, ada yang menunjukkan pencapaian cemerlang hasil komitmen pegawai dan kakitangannya. Sikap seperti ini yang seharusnya dijadikan contoh oleh mereka,” katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0226&pub=Utusan_Malaysia&sec=Laporan_Khas&pg=lk_01.htm

Al-‘ILM: Science and innovation in the Islamic World



Event:Al-‘ILM: Science and innovation in the Islamic World
Date:25 February 2011 - 29 May 2011
Category:Exhibition


Al- ‘ilm (knowledge) in Islam is guided by the Qur’an and hadith. Through the pursuit of knowledge, Muslims became renowned innovators. Most of these individuals were able to innovate after studying the theories of classical antiquity or through the experience of their own lives. Science and innovation flourished during various golden ages of Islamic history. Under the Abbasids of Iraq, Umayyads of Spain, Fatimids of Egypt, Ottomans of Turkey and Mughals of India, advances formed a solid foundation for engineering, medicine, botany, zoology, weaponry architecture and the visual arts. The Muslims responsible for these advances were often anonymous and lived in a world before patents. Their work was admired, studied and developed by their Western counterparts in a process of refinement and improvement that has continued to the present day.




Thursday, February 24, 2011

New features in (Difference Between) Android 2.3 Gingerbread Vs Android 2.2 Froyo


Android 2.2 (Froyo) vs Android 2.3 (Gingerbread)

Android Full Version
View Android Full Versions
Android 2.2 (Froyo) and Android 2.3 (Gingerbread) are Smartphone operating systems developed by Android. Android 2.3 is being the latest edition there are number of differences between Android 2.2 and Android 2.3. Google, the internet giant acquired Android in year 2005. Basically Android did not start from scratch; it was developed from the versions of Linux kernel.

Android 2.2 Froyo was released in May 2010 and Android 2.3 the Gingerbread was released last week (6th Dec 2010). There are lots of improvements and new features in Gingerbread.
The considerable new features of Gingerbread are new UI themes, redesigned keyboards, new copy and paste functionality, improved power management, better application management, new download manager, NFC (Near Field Communication), support for VoIP/SIP calls, new Camera application for accessing multiple cameras and supports extra large screens.

Kernel:
Android 2.2 – Linux Kernel 2.6.32
Android 2.3 – Linux Kernel 2.6.35
Networking:
Android 2.2 supports Bluetooth as well as Wi-Fi. On top of these, Android 2.2 supports Wi-Fi hotspot functionality that can connect 6 devices. In the sense, you can use Android 2.2 phone as a wireless broadband router.
Android 2.3(Gingerbread), in addition to all existing features, supports for NFC (Near Field Communication) which is a high speed data communication mechanism operates in high frequency within a short range (10 cm).

Communication:
In addition to standard voice calling, Android 2.3 supports for SIP audio and video calling. If you have a good 3G or Wi-Fi connection and a SIP account you can make internet calling. It breaks the boundary of regionalist concept and flies in the global domain.

Power Management:
Power Management is one the critical tasks in these kind of Mobile operating systems.  Even if you have all these fancy features, if the battery life of the device is couple of hours, then there is no use in the added features. Android 2.3 handles it in a better way than Android 2.2. Here in 2.3 the OS manages the applications and daemon application which are running at the background and closes the unnecessary applications.

Android 2.2 (Froyo) supports the following features:
  • Integration of Chrome’s V8 JavaScript engine into the Browser application
  • Advanced Microsoft Exchange support
  • Wi-Fi hotspot functionality
  • Voice dialling and contact sharing over Bluetooth
  • Support for file upload fields in the Browser application
  • Animated GIFs supported in browser.
  • Adobe Flash 10.1 supported
  • Support for extra high DPI screens

Android 2.3 (Gingerbread) supports the following features in addition to existing 2.2 features:
  • New user interface design with new themes (Black themes save power)
  • Extra Large Screen Size supported
  • SIP Communication Supported (SIP Video and Audio Calling, In an operator point of view, this is feature will decrease their voice calling revenue where as user can call each other for lower rates or even free if they have good data connection)
  • Supports for NFC (High Frequency High Speech Data Transfer in short range)
  • Support for WebM/VP8 video playback, and AAC audio encoding
  • New audio effects such as reverb, equalization, headphone virtualization, and bass boost
  • Improved Copy and Paste functionality
  • Redesigned Multi Touch Software Keyboard
  • Audio, graphical, and input enhancements for game developers
  • New sensors support (i.e gyroscope)
  • Download manager for long running HTTP downloads
  • Enhanced support for native code
  • Improved power management and application control
  • Support for multiple cameras

Related Aricles
  1. Difference Between Android 2.2 (Froyo) and Android 3.0 (Honeycomb) for Tablets
  2. Difference Between Android 2.3 (Gingerbread) and Android 3.0 (Honeycomb) for Tablet


Android 2.2 Official Video:


Android 2.3 Official Video:


Nexus S: The Backstory:


Features included in Android 2.2 (Froyo)Kernel 2.6.32, API Level 8
For Users
1. Tips Widget – the new tips widget at the home screen provide support to users to configure home screen and add new widgets.
2. Exchange Calendars are now supported in the Calendar application.
3. Easy set up and sync an Exchange account, you just have to enter your user-name and password
4. In composing an email, users can now auto-complete recipient names from the directory with the global address list look up feature.
5. Onscreen buttons give easy access to UI to control camera features such as zoom, focus, flash, etc.
6. Wi-Fi hotspot and USB tethering
7. Multiple language recognition simultaneously
8. Enhance browser performance using Chrome V8 engine, which enhance faster loading of pages, more than 3, 4 times compared to Android 2.1
9. Better memory management, you can experience smooth multi tasking even on memory constrained devices.
10. New media framework supports local file playback and HTTP progressive streaming.
11. Support applications over Bluetooth such as voice dialling, share contacts with other phones, Bluetooth enabled car kits and headsets.

For Network Providers
12. Improved security with numeric pin or alpha-numeric password options to unlock device.
13. Remote Wipe – remotely reset the device to factory defaults to secure data in case device is lost or stolen.

For Developers
14. Applications can request installation on the shared external storage (such as an SD card).
15. Apps can utilize Android Cloud to Device Messaging to enable mobile alert, send to phone, and two-way push sync functionality.
16. New bug reporting feature for Android Market apps enables developers to receive crash and freeze reports from their users.
17. Provides new APIs for audio focus, routing audio to SCO, and auto-scan of files to media database. Also provides APIs to let applications detect completion of sound loading and auto-pause and auto-resume audio playback.
18. Camera now supports portrait orientation, zoom controls, access to exposure data, and a thumbnail utility. A new camcorder profile enables apps to determine device hardware capabilities.
19. New APIs for OpenGL ES 2.0, working with YUV image format, and ETC1 for texture compression.
20. New “car mode” and “night mode” controls and configurations allow applications to adjust their UI for these situations.
21. Scale gesture detector API provides improved definition of multi-touch events.
22. Applications can customize the bottom strip of a TabWidget.
New features included in Android 2.3 (Gingerbread)(Kernel 2.6.35, API Level 9)
For users
1. New user interface has a simple and attractive theme in black background, which is designed to give a vivid look while being power efficient too. Menu and settings are changed for ease of navigation.
2. Redesigned soft keyboard is optimized for quicker and accurate text input and editing. And the word being edited and dictionary suggestion is vivid and easy to read.
3. Multi touch key cording to input number and symbols without changing input mode
4. Selection of word and copy/paste made easy.
5. Improved power management through application control.
6. Provide user awareness on power consumption. Users can view how the battery is used and which consume more.
7. Internet calling – supports SIP calls to other users with SIP account
8. Support Near-field communication (NFC) – high frequency high speech data transfer within a short range (10 cm). This will be useful feature in m commerce.
9. A new download manager facility that supports easy storage and retrieval of downloads
10. Support for multiple cameras

For Developers
1. Concurrent garbage collector to minimize application pauses and support increased responsiveness game like applications.
2. Touch and keyboard events handled better which minimizes the CPU utilization and Improve responsiveness, this feature is beneficial for 3D games and CPU intensive applications.
3. Use updated third party video drivers for faster 3D graphic performance
4. Native input and sensor events
5. New sensors including gyroscope is added for improved 3D motion processing
6. Provide Open API for audio controls and effects from native code.
7. Interface to manage graphic context.
8. Native access to activity lifecycle and window management.
9. Native access to assets and storage
10. Android NDk provide robust native development environment.
11. Near Field Communication
12. SIP based internet calling
13. New audio effects API to create rich audio environment by adding reverb, equalization, headphone virtualization, and bass boost
14. Built in support for video formats VP8, WebM, and audio formats AAC, AMR-WB
15. Support multiple camera
16. Support for extra large screen


Read more:



http://www.freshgizmos.com/new-features-in-android-2-3-gingerbread-vs-android-2-2-froyo/


 http://www.differencebetween.com/difference-between-android-2-2-froyo-and-android-2-3-gingerbread/#ixzz1EwVA49cM

Contact Me

Snap & Read with QRCODE Reader

http://zxing.appspot.com/generator/